پروتکل KNX چیست و چه مزایایی دارد؟

در سال‌های اخیر موضوع امنیت و همچنین مصرف انرژی، دو موضوع مهم در بحث خرید خانه به‌حساب می‌آیند. با پیشرفت تکنولوژی، دنیا به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است. هر چیزی که باعث آسایش و راحتی انسان‌ها شود، طرفداران زیادی دارد. راحتی و آسایشی که باعث افزایش هزینه‌های زندگی بشود، ایده چندان جالبی نیست.

امروزه باوجود ساختمان‌های هوشمند، هزینه‌ها کاهش می‌یابد، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و آسایش و آرامش در زندگی جریان پیدا می‌کند.برای هوشمند سازی ساختمان و انتقال داده‌های کنترلی به اجزای مختلف ساختمان، به سیستمی نیاز است که تجهیزات مختلف ساختمان را کنترل کرده و از برزو مشکلات احتمالی در آن‌ها جلوگیری کند.

KNX چیست؟

KNX که مخفف واژه Konnex است، سیستمی است که از چندین دستگاه تشکیل‌شده است. این سیستم برای مدیریت از راه دور سیستم‌های روشنایی، پرده‌ها و پنجره‌ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم‌های امنیتی، دوربین‌ها، آسانسورها و … طراحی‌شده است. پروتکل KNX درواقع زبان ارتباطی بین تجهیزات مختلف ساختمان است.پروتکل KNX تنها استاندارد باز در جهان برای مدیریت ساختمان‌های هوشمند به شمار می‌رود. این پروتکل استانداردهای EN 50090، EN 13321-1 و ISO/IEC 14543 را دارد.

در ادامه این مقاله با مزایای کلیدی پروتکل KNX آشنا خواهیم شد. همچنین به بررسی اهمیت این پروتکل در بهبود عملکرد کلی ساختمان، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهیم پرداخت.

تاریخچه پروتکل KNX

KNX مالک استاندارد جهانی و همچنین نشان تجاری KNX در سراسر جهان است. این انجمن یک سازمان خصوصی است که در کشور بلژیک قرار دارد. این سازمان در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و دستگاه‌هایی را می‌سازد که کاربردهای مختلفی در هوشمند سازی ساختمان دارند و بر اساس استاندار KNX تأیید می‌شوند. در کنار تولیدکنندگان برندهای مختلف، ارائه‌دهندگان خدمات (برق، مخابرات و…) هم می‌توانند در انجمن KNX عضویت پیدا کنند.

نحوه عملکرد پروتکل KNX چگونه است؟

نحوه اتصال کابل knx به کلید هوشمند

در پروتکل KNX یک خط به نام خط انتقال وجود دارد. خط انتقال همان قسمت اصلی تشکیل‌دهنده این پروتکل است. خط انتقال یک کابل سبزرنگ است. در هنگام راه‌اندازی سیستم هوشمند ساختمان، خط انتقال ازیک‌طرف به منبع تغذیه وصل می‌شود و سپس تمام اجزای مختلف ساختمان از طریق همین خط انتقال مطابق با استاندارد پروتکل KNX برای هوشمند شدن ساختمان به یکدیگر متصل می‌شوند. در این حالت، تمام تجهیزات ساختمان به یکدیگر وصل شده و باهم ارتباط خواهند داشت.

در مرحله بعد، این سیستم تشکیل‌شده از خط انتقال و سایر تجهیزات، از طریق سنسور یا دتکتور تحت کنترل قرار می‌گیرد تا ساکنان ساختمان به‌راحتی بتوانند خانه خود را با گوشی یا لب تاب مدیریت و کنترل کنند.

 پروتکل KNX به‌طورکلی از سه قسمت تشکیل‌شده است:

  • سنسورها که در دکمه‌ها، ترموستات‌ها و … قرار دارند و اطلاعات را از دستگاه‌های مختلف گرفته و به خط انتقال می‌فرستند.
  • عملگر یا اکچویتورها که اطلاعات را دریافت می‌کنند و سپس به تجزیه‌وتحلیل آن‌ها می‌پردازند.
  • کنترل‌کننده‌ها که پس از تحلیل اطلاعات، تجهیزات را کنترل کرده و در صورت نیاز در آن‌ها تغییر ایجاد می‌کنند. به‌عنوان‌مثال دما را کم‌وزیاد می‌کنند.

برای انجام این کارها بیش از ۷۰۰۰ ابزار به بازار آمده که هرکدام کاربردی جداگانه دارند و برای کنترل موارد مختلف در ساختمان‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند.

در چه ساختمان‌هایی می‌توان از پروتکل KNX استفاده کرد؟

پروتکل KNX به‌عنوان یک استاندارد باز است که از رابط کاربری یکنواخت و راحت برای هوشمند سازی ساختمان استفاده می‌کند. این پروتکل برای هر نوع ساختمان مسکونی، تجاری و یا صنعتی مناسب است. به لطف این پروتکل، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، دستگاه‌ها و سیستم‌های را می‌توان به هم مرتبط کرد. مثلاً این پروتکل به کاربران ساختمان‌های تجاری و اداری این امکان را می‌دهد که سیستم‌های شبکه‌ای متشکل از روشنایی، تهویه مطبوع و … را به‌راحتی مطابق با نیاز خود کنترل کنند.

با پروتکل KNX می‌توان بخش‌های مختلفی از ساختمان هوشمند را مدیریت کرد. مثلاً با استفاده از سیستم کنترل از راه دور KNX نور محیط به‌طور هوشمند تنظیم می‌شود. هنگامی‌که نور محیط بیرون زیاد باشد، پرده‌ها به‌طور خودکار کنار می‌روند تا نور به داخل ساختمان بیاید و در ادامه چراغ‌ها خاموش می‌شوند. این موضوع تأثیر زیادی درروند کاهش مصرف انرژی دارد.همچنین با استفاده از سیستم KNX سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان مرتباً کنترل می‌شوند تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری به عمل آید.اگر از سیستم KNX در ساختمانتان استفاده کرده باشید، خیالتان از بابت امنیت خانه راحت است، زیرا به‌راحتی می‌توانید خانه خود را از هرجایی که هستید، کنترل کنید.

پروتکل KNX تجهیزاتی را ارائه می‌دهد که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید ساختمان خود را به‌راحتی و بسیار ایمن هوشمند سازی کنید. جالب است بدانید که سیستم‌های KNX زمان اوج مصرف انرژی را هم تشخیص می‌دهند که این موضوع تأثیر بسزایی بر نحوه عملکرد این سیستم و درنهایت کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.این پروتکل سیستم‌ها و تجهیزاتی را ارائه می‌دهد که از کیفیت خوبی برخوردار هستند و عمر مفیدشان نیز زیاد است.

مزایای پروتکل KNX

این روزها که بازار خانه و ساختمان‌های هوشمند داغ است، بهتر است از یک سیستم خوب و مطمئن برای ساختمان خود استفاده کنید که نهایت بازدهی را داشته باشد. روش‌های هوشمند سازی ساختمان دائماً در حال تغییر است و با پیشرفت تکنولوژی، شاهد روش‌های جدید و به طبع مفیدتری هستیم.

آخرین تکنولوژی سیستم هوشمند سازی ساختمان از اینترنت اشیا استفاده می‌کند که این تکنولوژی در حال حاضر در سیستم KNX وجود دارد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند سازی ساختمان با استفاده از سیستم KNX، همیشه به‌روز هستند و از رقبای خود سبقت می‌گیرند. در اینجا به تعدادی از مزیت‌های هوشمند سازی ساختمان با استفاده از پروتکل KNX می‌پردازیم.

قابلیت سازگاری و شخصی‌سازی

افرادی که متقاضی هوشمند سازی ساختمان خود هستند، انتظارات زیادی از محصولات مورداستفاده در این روند دارند. پروتکل KNX بسیار انعطاف‌پذیر است؛ یعنی قابلیت تغییر به هر شکلی که بخواهید را دارد و با تمام دستگاه‌ها، از هر برند و جنسی که باشند، سازگار است. این پروتکل قابلیت ترکیب شدن با سایر سیستم‌ها را نیز دارد. پس برای هوشمند سازی ساختمان با استفاده از پروتکل KNX دستتان کاملاً باز است. امکاناتی که پلتفرم KNX به مشتریان ارائه می‌دهد، تمام مشکلات و چالش‌ها در مورد هوشمند سازی ساختمان را برطرف می‌سازد.

امنیت بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر سیستم هوشمند سازی، امنیت آن است. اگر سیستم مورداستفاده در ساختمان از امنیت بالایی برخوردار نباشد، نمی‌توان امنیت ساختمان را تضمین کند. پروتکل KNX از نهایت ایمنی برخوردار است، زیرا برای مشتریان خود ارزش قائل می‌شود.

این امنیت از طریق نرم‌افزار KNX Secure که در سیستم اصلی تعبیه ‌شده، تأمین می‌شود.

نصب سریع و آسان

سیستم KNX به‌راحتی نصب می‌شود و یک رابط کاربری دارد که استفاده از آن را برای شما بسیار لذت‌بخش می‌کند.

کلام پایانی

انجمن KNX یک سازمان جهانی است که بیش از ۲۹ سال تجربه دارد. این انجمن با بهره‌گیری از بهترین تولیدکنندگان، نصابان و … خدمات باکیفیتی را به متقاضیان هوشمند سازی ساختمان ارائه می‌دهد. شما هم اگر می‌خواهید ساختمان خود را هوشمند کنید، بهتر است از پلتفرم KNX در هوشمند سازی ساختمانتان استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.