تاریخچه ساختمان هوشمند در ایران و جهان

اولین خانه‌های هوشمند تنها ایده‌ ای بیش نبودند، و هیچ ساختار واقعی نیز در کار نبود. برای دهه های متوالی، داستان های علمی تخیلی ایده اتوماسیون خانگی را مورد بررسی قرار داده شده است. نویسندگان پر تلاش و نامی، مانند ری بردبری، آینده‌ای را تصور می‌کردند که در آن خانه‌ها هوشمند بودند و ظاهراً خودشان اداره می‌شدند و تمامی کار ها اعم از تنظیم روشنایی، باز و بسته شدن درب خانه را به طور اتوماتیک و بدون دخالت افراد انجام می دادند. در داستان کوتاه هشداری بردبری، «باران‌های ملایم خواهد آمد» او خانه‌ای خودکار را توصیف می‌کند که حتی پس از مرگ انسان‌ها نیز به کار خود ادامه می‌دهد. همه چیز خوب و ترسناک است، تا زمانی که مزایای واقعی هوشمند سازی خانه ها را در نظر نگیرید، و سپس این ایده راحت‌تر از تصورات قبلی شما می شود.

اگرچه ایده هوشمند سازی خانه مدتی است که مطرح شده است، خانه های هوشمند واقعی تنها مدت کوتاهی وجود داشته اند. این جدول زمانی بر سخت افزار های استفاده شده در این خانه ها تمرکز دارد و به این معنی است که اختراعات واقعی منجر به خانه های هوشمندی می شود که امروزه می شناسیم و می توانیم از آینده نزدیک انتظار داشته باشیم.

تاریخچه ساختمان هوشمند در جهان

۱۹۰۱ – ۱۹۲۰ – اختراع لوازم خانگی

 – اگرچه لوازم خانگی آن چیزی نیست که ما آن را “هوشمند” می نامیم، اما در اوایل قرن بیستم همین ها نیز دستاوردی باورنکردنی بودند. این دستاوردها با اولین جاروبرقی موتوری در سال ۱۹۰۱ آغاز شد. جارو برقی کاربردی تر و بهتری در سال ۱۹۰۷ اختراع شد. در طول دو دهه یخچال و یخچال فریزر و همچنین خشک کن لباس، ماشین لباسشویی، اتو، توستر و غیره اختراع شد. بیشتر این امکانات برای هر کسی که به عنوان خدمتکار توسط یک خانواده بسیار مرفه استخدام می شد، زمان فوق العاده ای بود.

۱۹۶۶ – ۱۹۶۷ – ECHO IV و کامپیوتر های آشپزخانه

– اگرچه هرگز به صورت تجاری فروخته نشد، ECHO IV  اولین دستگاه هوشمند بود. این دستگاه هوشمند می تواند لیست های خرید را محاسبه کند، دمای خانه را کنترل کند و لوازم های خانگی را روشن و خاموش کند. کامپیوتر های آشپزخانه که یک سال بعد ساخته شد، می‌توانستند دستور پخت غذاها را در حافظه خود ذخیره کند، اما این شعار تاسف‌آور را داشت و به واسطه ی همین شعار هیچ کدام از محصولاتش به فروش نمی رسید.

۱۹۹۱ – Gerontechnolog

ژروتکنولوژی علم پیری شناسی و فناوری را ترکیب می کند و زندگی سالمندان را آسان تر و راحت تر می کند. در دهه ۱۹۹۰، تحقیقات و فناوری های جدید زیادی در این بخش وجود داشت. این جمله را به یاد داشته باشید که، “من زمین خوردم و نمی توانم بلند شوم؟” Life Alert  با شنیدن این جمله می توانید به یاد ژروتکنولوژی بیوفتید.

۱۹۹۸-اوایل دهه ۲۰۰۰ – خانه های هوشمند

– خانه های هوشمند یا اتوماسیون خانگی، در اوایل دهه ۲۰۰۰ محبوبیت خود را افزایش دادند. به این ترتیب، فن آوری های مختلف شروع به ظهور کردن کردند. خانه‌های هوشمند ناگهان به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر و در نتیجه یک فناوری قابل دوام برای مصرف‌کنندگان تبدیل شدند. فناوری‌های داخلی، شبکه‌های خانگی و سایر ابزارها در قفسه‌های فروشگاه‌ها ظاهر شدند.

تاریخچه ساختمان هوشمند در جهان

خانه های هوشمند امروزی

 – خانه های هوشمند امروزی بیشتر در مورد امنیت و زندگی آرام تر صحبت می کنند. خانه‌های هوشمند ما پایدار هستند و کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل کنیم که خانه‌های ما انرژی غیرضروری مصرف نمی‌کنند. آن‌ها همچنین به ما کمک می‌کنند تا در مورد مزاحمان (چه در خانه باشیم چه نباشیم) به ما هشدار دهند.

روندهای فعلی در هوشمند سازی خانه شامل کنترل از راه دور موبایل، چراغ‌های خودکار، تنظیم خودکار ترموستات، وسایل زمان‌بندی، اعلان‌های موبایل که شامل ایمیل/متن و نظارت تصویری از راه دور است.

ارتباط و تعامل، شیوه زندگی خانواده ها و مدیریت خانه هایشان را باعث هدایت این امر می شود. بنابراین، در حالی که انتظار می‌رود به دلیل سفرهای کاری، برنامه‌های مدرسه کودکان و فعالیت‌های اجتماعی در مکان‌های بیشتری باشیم، این سیستم‌های هوشمند جدید اتصال پیشرفته‌ای را به خانواده شما ارائه می‌کنند، حتی زمانی که شما دور از خانه هستید. و هنگامی که خانه اشغال می شود، سطح بالای اتوماسیون راحتی، کنترل و ایمنی بیشتری را از هر قسمت از ملک شما امکان پذیر می کند. همه اینها باعث نگرانی های کمتر و افزایش لذت از زندگی می شود، چیزی که همه ما از آن استقبال می کنیم.

آینده اتوماسیون خانگی

 CNN پیش‌بینی می‌کند که خانه های هوشمند در آینده کمی شبیه آنچه در مجموعه انیمیشن «جتسون‌ها» دیده‌ایم خواهد بود. منتظر تخته های برش دیجیتال (واقعاً همه چیز دیجیتالی)، دستگاه های پخت مولکولی و موارد دیگر باشید.

تاریخچه خانه هوشمند در ایران

 تاریخچه خانه هوشمند در ایران برمی گردد به سال ۱۳۶۹ در منطقه شمال تهران. نام این ساختمان سرای محله و در بوستان ازگل قرار دارد هدف از ساخت این بنا در آن زمان صرفه جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی تامین امنیت ساکنان ساختمان و جلوگیری از رخداد حوادث خطرناک بود این ساختمان پنج طبقه دارد و شامل کتابخانه سالن آمفی تاتر نمازخانه و خانه سلامت از این ساختمان روزانه میزبان تلویزیونی از شهروندان بوده و به ایجاد آرامش و امنیت آن کمک شایانی می کند.

به تازگی نیز در نمایشگاهی یک ساختمان هوشمند ساخته شده که سازنده ی آن ادعا می کند نظیر این ساختمان در هیچ کشوری پیدا نمی شود و حتی پیشرفته ترین خانه ها که در فرانسه واقع هستند نیز از این ساختمان امکانات کم تری دارد.

هوشمند سازی ساختمان در ایران به طرز باورنکرذنی در حال پیشرفت است و ساختمان های جدیدی که ساخته می شوند همواره از امکانات خوبی مانند سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند و سایر امکانات برخوردار است.

سخن آخر

انسان موجودی کمال گرا و رویا پرداز است و همواره به چیز های فکر می کند. اما با توجه به پیشرفت جوامع امروز باید باور داشت که هر چیزی که به آن فکر می کنید می تواند در آینده ای بسیار نزدیک به واقعیت تبدیل شده و باعث راحتی بیشبر شود.شاید با خود بگویید که راحتی و آسایشی بیش از این ممکن نیست. اما به یاد داشته باشید که هیچ چیزی نا ممکن نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.