KNX RF عصر جدیدی برای کاربردهای بی سیم ایمن

کاربرد چندمنظوره و امنیت همه­ جانبه در ترکیب با KNX

کشور فرانسه درحال­ حاضر با به ­کارگیری کنتور «Linky» آغازگر عصر جدیدی از شبکه­ سازی بی­ سیم ساختمان­ها در مقیاس بزرگ است. هدف این پروژه جاه ­طلبانه و بلند پروازانه، مدرن­ سازی بیش از ۳۰ میلیون خانوار با استفاد از کنتورهای هوشمند در سطح کشور است.

تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۵ درصد از کنتورهای برق، دیجیتالی خواهند شد. در این پروژه از استاندارد KNX RF استفاده می­گردد که نه‌ تنها در زمینه فناوری شبکه­ سازی بی­ سیم ساختمان­ها پیشگام است، بلکه به­ لطف امکان پیاده­ سازی کامل KNX Secure، بهترین محافظت ممکن از داده های بسیار حساس را که به­ صورت بی­سیم از کنتورهای هوشمند ارسال می­گردند نیز فراهم می­ آورد. این امر از طریق الگوریتم­های امنیتی با استاندارد ISO 18033-3 و رمزگذاری CCM (که در جهان به­ طور بین ­المللی به­ رسمیت شناخته­ شده) با استاندارد AES 128، تضمین می­گردد.

«KNX با بهره­ گیری از KNX RF نبض زمان را در اختیار می­ گیرد»

به­ هرحال، تقاضا برای کاربردهای بی­سیم در خانه­ ها و ساختمان­های هوشمند به­ طور مداوم درحال افزایش است، به­ همین دلیل، KNX بر روی توسعه و بهینه­ سازی هرچه بیشتر انتقال سیگنال­های بی­سیم متمرکز است. KNX RF راه­ حلی ساده و درعین‌حال هوشمندانه را به ارمغان می آورد که بدون به­خ طرانداختن هم ­کنش­ پذیری (تعامل­ پذیری)، به شبکه سیمی ساختمان اضافه می­گردد. در اینجا نیز ETS عملکرد بهینه دستگاه­های دارای مجوز KNX را تضمین می­کند. به گفته رئیس انجمن KNX؛ فرنز کمرل، «KNX با بهره­ گیری از KNX RF نبض زمان را در اختیار می­گیرد، چراکه تقاضا برای شبکه­ سازی هوشمند ساختمان­ها دائماً رو به افزایش است. هرگز درگذشته پیاده­ سازی بی­سیم دستگاه­های هوشمند در ساختمان­های موجود به این سادگی نبوده است».

KNX RF

طیف گسترده محصولات KNX RF

در نمایشگاه Light + Building که در سال ۲۰۱۸ میلادی در شهر فرانکفورت کشور آلمان برپا شد، دستگاه­های KNX RF جدید بسیاری عرضه گردید که امکانات ارتباطات بی­سیم فراوانی را از خود به نمایش گذاشتند. KNX RF طیف گسترده­ای از گزینه ­ها را، به­ عنوان فرستنده دستی، فرستنده دیواری، رابط توکار و یا جامع ارائه می­دهد؛ از یک واحد کنترل موتوری برای درایوهای سایبان یا پنجره گرفته تا ابزار­های کنترل از راه دور، کاپلرها یا کلیدهای کنترلی.

به­ لطف فرکانس­های حامل متعدد و گوناگون که بر یکدیگر تأثیر نمی­ گذارند، محدودیت­های فنی تعداد فرستنده­ ها و گیرنده­ های رادیویی را محدود نمی­کنند.

KNX RF همچنین می­تواند به­ عنوان یک راه ­حل انرژی-خودکفا (بدون نیاز به منبع انرژی بیرونی) نیز به­ کار گرفته شود. کنترل مبتنی ­بر کنترل رادیویی ساختمان با KNX می­تواند کاملاً مستقل از باتری­ها انجام گیرد. این کار توسط راه ­حل انرژی-خودکفا KNX RF انجام می­شود. هر دستگاه مجزا را می­توان بدون تغییر در ساختار اساسی ساختمان با نیازهای فردی کاربر منطبق نمود. برای نمونه، ماژول­های لمسی را می­توان به­ سادگی به ساختارهای دیواری شیشه ه­ای مدرن افزود. پیکربندی آسان و مستقیم ماژول­ها در ETS مزیتی مهم و تعیین­ کننده است که موجب می­شود پارامترها و تنظیمات بتوانند بعداً از طریق امواج رادیویی در دستگاه­ ها دانلود شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.