هوشمند سازی ساختمان چیست و چه مزایایی دارد ؟

امروزه زیاد به گوشمان می خورد که ساختمانی مجهز به سیستم هوشمند است. اما سوال اینجاست که این سیستم هوشمند چیست و چه امکاناتی را برای ساکنین فراهم می سازد؟ همگام با رشد فناوری در عرصه های مختلف زندگی بشر، صنعت برق ساختمان نیز رشد و توسعه چشمگیری پیدا کرد. دو نیاز اساسی یکی کاهش مصرف هزینه برق و دیگری افزایش سطح کنترل و نظارت در ساختمانها باعث شد تا تولیدکنندگان تجهیزات برقی ساختمان به فکر تولید و عرضه محصولات هوشمند بیافتند.

در یک ساختمان هوشمند کلیه تجهیزات برقی از روشنایی و تهویه گرفته تا سیستم های امنیتی همگی قابل برنامه ریزی بوده و از طریق یک کابل دیتا یا به صورت بی سیم به یکدیگر متصل میگردند و لذا به کمک تنظیمات نرم افزاری می توان سناریوهای مختلف را متناسب با نیاز ساکنین تعریف و پیاده سازی کرد. همچنین یک سیستم هوشمند به سادگی قابل توسعه است و لذا در صورتیکه ساکنین یا کاربران بخواهند قطعات هوشمند جدیدی را به سیستم شان اضافه کنند می توانند به سادگی و بدون خرابکاری یا تغییر در زیرساخت تاسیسات برق این کار را انجام دهند.

مقایسه سیستم هوشمند با سیستم سنتی:

در سیستم های رایج و معمول، کابل برق تا قوطی مثلاً یک کلید روشنایی کشیده می شود و سپس از پشت کلید تا چراغ روشنایی نیز کابل برق دیگری باید کشیده شود. حال با فشردن کلید، برق به چراغ انتقال پیدا میکند و چراغ روشن می شود. یک اجرای کاملا ساده و متفاوت با سیستم های هوشمند!!! در سیستم های هوشمند عملاً کابل برق پشت کلیدها و یا سنسورها برده نمی شود و به جای آن یک کابل دیتا ( و یا به صورت بی سیم) بین کلیه کلیدها و سنسورها کشیده می شود و از طرف دیگر در داخل یک تابلوبرق مرکزی یک یا چندین رله و کنترلر هوشمند تعبیه شده و برق چراغ روشنایی بر روی این کنترلر ها سربندی می شود. بدین ترتیب دیگر برقی پشت کلیدها نمی باشد و از این بابت سیستم کاملاً ایمن و بی خطر است.

حال به کمک یک نرم افزار سناریو دلخواه خود را برای یک کلید تعریف می کنید. برای مثال تعریف می کنیم که با فشردن یک کلید، رله شماره ۲ در تابلوبرق عمل کرده و لذا چراغ اتاق روشن می شود. این برنامه ریزی می تواند پیچیده تر هم باشد مثلاً با فشردن کلید، کلیه چراغهای ساختمان و فن کوئلها خاموش می شوند و با خیال راحت ساختمان را ترک می کنید. این یک مثال کاربردی از افزایش سطح کنترل و به طور همزمان کاهش هزینه برق در یک ساختمان هوشمند می باشد.

سنسورها قطعات بسیار مهمی در سیستمهای هوشمند می باشند، چرا که بخش عمده ای از اتفاقات در یک سیستم هوشمند به صورت خودکار و از طریق این سنسورها رخ می دهد. به عنوان مثال در یک سرویس بهداشتی به جای یک کلید دوپل از یک سنسور سقفی استفاده می شود. حال با ورود یک فرد چراغ و تهویه به صورت همزمان روشن می شوند و پس از ترک سرویس، چراغ به طور خودکار خاموش و بعد از ۵ دقیقه تهویه نیز قطع می شود تا تهویه هوا به صورت کامل و هوشمند اتفاق بیافتد. مثال های کاربردی بسیار زیادی در هوشمند سازی ساختمان وجود دارد که می توان کاربران را به استفاده از این سیستم ها متقاعد کرد.

مقایسه سیستم هوشمند با سیستم سنتی:

چه تجهیزاتی با سیستم هوشمند قابل کنترل می باشند ؟

تقریباً می توان گفت تمامی تجهیزات و لوازم برقی از روشنایی و تهویه مطبوع تا دزدگیر و اعلام حریق توسط سیستم هوشمند قابل کنترل و مدیریت می باشند. بدین ترتیب می توان با اجرای یک زیرساخت برق هوشمند هرگونه لوازم برقی را هوشمندانه کنترل کرد. برای نمونه میتوان یک پریز برق را به کنترلرهای سیستم هوشمند متصل کرد. به این پریز برق می توان یک آباژور، چایی ساز، تلویزیون و یا هر گونه لوازم برقی دیگری را متصل کرد.حال این پریز هوشمند کار را برای شما آسان خواهد کرد بطوریکه از طریق تلفن همراه، تایمر هفتگی، ریموت و یا کلید هوشمند می توان این پریز را قطع و وصل کرد و در کنار سایر سناریوهای هوشمند سازی از آن استفاده کرد.

لوازم و تجهیزات قابل کنترل توسط سیستم هوشمند بدین شرح می باشند:

  • روشنایی (از نوع قطع و وصل و یا با قابلیت دیم کردن)
  • پرده، شید و سایبان برقی
  • تهویه مطبوع ، سرمایش و گرمایش (نظیر کولر آبی، فنکوئل، گرمایش کف و…)
  • صوتی و تصویری ( از طریق سرورهای مولتی مدیا)
  • دوربینهای نظارتی و حفاظتی
  • موتورخانه و تاسیسات مکانیکال (از دیگها و مبدلهای گرمایشی تا گرمکن و تصفیه استخر)
  • هرگونه لوازم برقی از نوع قطع و وصل کردن (Switch On/Off)

چه تجهیزاتی با سیستم هوشمند قابل کنترل می باشند ؟

مزایای هوشمند سازی ساختمان:

هوشمند سازی مزایای زیادی را برای یک ساختمان به ارمغان می آورد. در واقع می توان برای یک ساختمان هوشمند انواع سناریوهای مختلف را تعریف کرد تا همه چیز بهینه و تحت کنترل ساکنین باشد.

  • بهینه سازی مصرف انرژی برق و کاهش چشمگیر هزینه قبض برق
  • انعطاف پذیری بالا در اجرای خواسته ها و سناریوهای نرم افزاری و سخت افزاری
  • مشتری مداری و عدم محدودیت در انتخاب برند ( کافیست تا استاندارد و پروتکل خود را انتخاب کنید و سپس می توان از میان ده ها برند محصول دلخواه خود را بیابید)
  • کنترل فراگیر لوازم و تجهیزات برقی از روشنایی و تهویه مطبوع گرفته تا دزدگیر و دوربینهای حفاظتی

معرفی انواع استانداردها و پروتکل های هوشمند سازی:

استانداردها و پروتکل های هوشمند سازی در دو گروه کابلی و بی سیم تولید و عرضه می شوند. این استانداردها صرفاً زبان ارتباطی دستگاهها و لوزام هوشمند با یکدیگر می باشند و عملاً تاثیر چندانی در قابلیتهای آنها وجود ندارند. تقریباً تمامی این استانداردها با ارائه راهکارهایی مناسب زمینه را برای هوشمند سازی ساختمانها فراهم میسازند. باید توجه داشت که هر استاندارد با چه هدفی و برای کنترل چه لوازم و تجهیزات برقی در ساختمان تولید و پیشنهاد میشوند. برای نمونه نمیتوان از یک استاندارد بی سیم برای هوشمند سازی یک برج (به صورت یکپارچه) استفاده کرد و یا چندان اقتصادی نیست که برای واحدی ۱۰۰ متری از استانداردهای کابلی استفاده شود.

  • استانداردهای کابلی معتبر: BACnet, Modbus, KNX, LON, …
  • استانداردهای بی سیم: Z-Wave, Zigbee, Wifi, Bluetooth, …

معرفی انواع استانداردها و پروتکل های هوشمند سازی:

چه ساختمانهایی را می توان هوشمند کرد؟

به جرات می توان گفت که در حال حاضر شرکت های معتبر جهانی برای انواع ساختمان ها از مسکونی گرفته تا هتل و بیمارستان محصولات و راهکارهای متعددی برای هوشمند سازی ارائه می دهند. برای نمونه شرکتهایی هستند که صرفاً پنلها و کلیدهایی هوشمند برای مصرف هتلها تولید کرده و یا برندهایی که به صورت اختصاصی و حرفه ای تجهیزات هوشمند بیمارستانی و کلینیکی با بالاترین استانداردها را تولید میکنند.

  • ساختمانهای مسکونی (از ویلا گرفته تا برج ها و مجتمعهای بزرگ)
  • مراکز اداری و تجاری
  • بیمارستان و کلینیک های درمانی
  • هتلها و مراکز اقامتی

برندهای هوشمند سازی:

در حال حاضر صدها برند معتبر در سطح دنیا محصولات بسیار متنوعی را برای هوشمند سازی ساختمان تولید و عرضه می کنند. برندهایی آمریکایی، اروپایی، آسیای شرقی و حتی آسیای غربی که محصولاتی منطبق با استانداردها و پروتکلهای معتبر جهانی تولید می کنند. این محصولات در دو دسته کابلی (کابل دیتا) و بی سیم (Wireless) تولید می شوند و برای هرگونه سلیقه و نیاز در دنیای امروز راهکار ارائه میدهند. از محصولاتی لوکس و گران قیمت تا محصولات کاربردی و عامه پسند.

  • برندهای آمریکایی: Crestron, Control4, Nest, Ecobee, Arlo و …
  • برندهای معتبر اروپایی: Schneider, SIEMENS, ABB, Hager, PHILIPS, Enocean و …
  • برندهای آسیایی: SAMSUNG, HDL, Xiaomi, TIS, Wulian و …

چند مثال کاربردی و جذاب در یک ساختمان هوشمند:

  • خارج از ساختمان و یا ویلای خود هستید و می خواهید قبل از رسیدن سیستم گرمایش را روشن کنید؛ حال کافیست تا به اپلیکیشن گوشی خود مراجعه کرده و از طریق بستر اینترنت کلیه دستگاهها را از راه دور روشن و حتی دمای مطلوب خود را تنظیم کنید.
  • چراغها و یا پرده های برقی را از طریق یک تایمر هفتگی تنظیم می کنید؛ بدین ترتیب چراغها و پرده به صورت خودکار و از طریق تایمر مربوطه کنترل می شوند. تایمرهای هوشمند به اینترنت وصل شده و زمان را دقیق می سنجند (حتی با تغییر فصل)
  • خانه را ترک کردید و فراموش کردید تا چراغها و سایر لوازم برقی را خاموش کنید؛ سنسور حضور عدم تردد یا حضور طولانی مدت شما را تشخیص می دهد و به صورت خودکار همه چیز را خاموش می کند و حتی می تواند پرده ها را پایین بیاورد.
  • به مسافرت می روید و سیستم امنیتی ساختمان را فعال می کنید؛ با باز شدن درها و یا پنجره ها، مگنتهای درب و پنجره عمل کرده و برای شما یک پیغام هشدار بر روی اپلیکیشن گوشی یا یک پیام کوتاه (SMS) ارسال می شود.
  • در زمان استراحت و در هنگام خواب سر و صدایی مشکوک می شنوید؛ کافیست تا کلید هراس (Panic Switch) را فشار دهید. بدین ترتیب چراغهای محوطه همگی روشن شده و آژیر خطر به صدا در می آید تا فرد مزاحم را فراری دهد.

هوشمند سازی ساختمان چیست ؟

هزینه هوشمند سازی ساختمان:

یکی از اصلی ترین سوالات مشتریان سیستم های هوشمند هزینه تمام شده آن است. همه می خواهند بدانند که اجرای این سیستم چقدر هزینه دارد. پاسخ به این سوال کمی دشوار است چرا که سیستم هوشمند میتواند محدود به صرفاً کنترل روشنایی باشد و یا یک سیستم مفصل تر که شامل کنترل تمامی تجهیزات برقی از روشنایی تا امنیتی و نظارتی را شامل گردد. همچنین انتخاب نوع کلیدهای هوشمند نیز بسیار تاثیر گذار است. کلید فشاری، لمسی با قابهای شیشه یا طلا همگی قیمتی متفاوت دارند که در هزینه کلی هوشمند سازی بسیار موثرند. انتخاب برند نیز آیتمی تاثرگذار است برندی اروپایی یا شرقی، تفاوت قیمت خیلی زیاد است.

بهترین راهکار درخواست ارائه پیشنهاد فنی و مالی میباشد. لذا می توانید با ارائه نقشه های پروژه خود و ارسال درخواستها و نیازهایتان به فروشگاه اسمارت شو بدون هیچگونه هزینه پیشنهاد فنی و مالی دریافت نمایید. در این پیشنهاد هم امکانات سیستم هوشمند برایتان شرح داده می شود و هم هزینه تمام شده را به راحتی در میابید.

کلام آخر

اگر به آسایش و راحتی در زندگی خود اهمیت می دهید سیستم هوشمند میتواند به خوبی آسایش را برای شما فراهم سازد و تجربه یک زندگی هوشمند را برای شما به ارمغان بیاورد . بسیار مهم است که تمام نیاز های خود از سیستم هوشمند را قبل از هر چیزی بررسی کنید تا زمانی که تصمیم به هوشمند سازی ساختمان محل زندگی و یا کار خود گرفتید با تمام نکات به خوبی آشنا باشید و از تیم اجرا کننده تمام نیاز ها را درخواست کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.