معرفی و آشنایی با قسمت های ساختمان هوشمند

هوشمند سازی ساختمان به فرآیندی اطلاق می‌شود که به حداکثر رساندن کارایی و اثربخشی سیستم‌های امنیتی و شبکه‌ی ساختمان انجامیده و هزینه‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند. این فرآیند کمک می‌کند تا پاسخ‌دهی به مشکلات ساختمانی برای ساکنین در سریع‌ترین زمان ممکن انجام‌شده و نیازها را ارزیابی کند. همچنین به مدیریت هرچه بهتر ساختمان نیز کمک می‌کند.

 با ارزیابی داده‌ها برای تعیین محل مشکلات در ساختمان منابع موجود برای رفع مشکل را پیداکرده و مشکل را رفع می‌کند. برای این‌که مطالب گفته‌شده را بهتر درک کنید برای شما مثالی خواهیم زد. فرض کنید که در خانه‌ای تمام هوشمند زندگی می‌کنید که تمامی قسمت‌های آن اعم از سیستم گرمایش، سرمایش برق و غیره با سیستم هوشمند کنترل می‌شوند. اکنون کل سیستم‌ها را جداگانه و در یک پاراگراف برای شما شرح می‌دهیم.

سیستم BMS چیست؟

Building Management System یا همان سیستم مدیریت ساختمان است و به ساختمان‌هایی که تجهیزات الکتریکی آن‌ها توسط یک سیستم هوشمند مرکزی کنترل می‌شود اطلاق می‌شود. درواقع این سیستم مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که باعث کنترل یکپارچه ساختمان می‌شوند. این ابزارها کمک می‌کنند تا قسمت‌های مختلف یک‌خانه با یکدیگر در تعادل و در شرایط بهینه و باهدف کاهش مصرف ناخواسته و تشخیص منابع انرژی باشد.

کنترل هوشمند سازی گرمایش و سرمایش ساختمان

 در ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند دیگر خبری از کولرهای آبی، بخاری و غیر نیست و همه‌چیز به‌صورت هوشمند طراحی می‌شود. سیستم گرمایش و سرمایش نیز به همین صورت است و برای کارایی بهتر نیز از انواع فن‌کوئل‌ها، کولرها و هواسازها بوده که تجهیزات آن‌ها معمولاً در موتورخانه‌ها واقع است. این سیستم‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که به‌طور اتوماتیک دمای اتاق را تشخیص داده و بر اساس آن گرما یا سرمای اتاق را کنترل می‌کنند به همین دلیل حتی هنگام نبودن در منزل نیز، نیازی به نگرانی در رابطه با دمای آن نیست چراکه همواره این وسایل قادرند تا دمای مناسب را تهیه کنند.

آسانسور

 یکی از مهم‌ترین آپشن های هر خانه‌ای برای انتخاب شدن، آسانسور آن است. با قیمت‌های مختلف می‌توانید آسانسورهای مختلف تهیه کنید؛ اما یک آسانسور خوب عاری از هرگونه تکان‌های مختلف، سرعت مناسب و فضای کافی برای نفرات مناسب است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا هرگونه تجربه بد قبلی نسبت به آسانسورهای بی‌کیفیت از بین رفته و احساس امنیت و آرامش داشته باشید. علاوه بر این تنظیمات آن نیز باید در یک اتاقت جدا و به‌دوراز ساکنین ساختمان باشد و برای تنظیمات آن نیز حتماً فرد متخصص این کار را احضار کرد.

هوشمند سازی سیستم اضطراری برق

 تصور کنید در حال انجام یک کار مهم هستید و یا در جلسه کاری آنلاین حضور دارید و ناگهان برق قطع می‌شود. حتی تصور آن نیز می‌تواند وحشتناک باشد. اگر ساختمانی که در آن سکونت دارید دارای یک اتاقک اضطراری برق باشد باعث می‌شود تا هنگام قطعی برق یا ضعیف شدن آن به‌سرعت برق ساختمان شمارا وصل کرده و از مختل شدن کارهای روزانه خود جلوگیری کند؛ بنابراین برای داشتن هرچه آرامش بیشتر، هنگام خرید منزلی مناسب به دارا بودن سیستم هوشمند برق نیز توجه داشته باشید.

دوربین مداربسته

 هنگامی‌که صحبت از امنیت می‌شود اولین چیزی که به ذهن هر فردی می‌رسد دوربین‌های مداربسته است. معمولاً دوربین مداربسته در سیستم هوشمند هر خانه‌، مرکز خرید و مغازه‌ای وجود دارد و قادر است تا تمام اتفاقات روز را ثبت و ضبط کنند. دوربین‌هایی که کمی پیشرفته‌تر هستند نیز می‌توانید از راه دور از طریق موبایل و لپ‌تاپ خود آن‌ها را کنترل کنید و نیازی به حضور در محل و یا نظارت از نزدیک نباشد.

هوشمند سازی اعلام اطفاء حریق

 هر اتفاقی ممکن است در هرلحظه رخ دهد، حتی زمانی که شما در محل حضور نداشته باشید. با نصب سیستم هوشمند اعلام و اطفاء حریق در منزل خود می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت از آتش‌سوزی با خبر شده و از حادثه‌ای دردناک جلوگیری کنید. این سیستم با ایجاد آژیر در محل می‌تواند با خبر کردن همسایگان حتی زمانی که خود در محل زندگی نباشید مطلع کرده و از وقایعی ترسناک جلوگیری کند.

سنسورها و چشمی ها

 تمامی ابزارآلات هوشمند در ساختمان‌ها دارای سنسور و چشمی هستند که می‌توانند متوجه حضور شما در محل شده. به‌طور مثال چراغ‌های موجود در پارکینگ و یا راهروهای ساختمان به‌طور خودکار روشن‌شده و بعد از خروج شما از محل ترموستات‌ها که در حالت اتوماتیک قرار دارند خاموش می‌شوند از این سیستم می‌توانید علاوه بر فضای داخلی ساختمان‌ها در منزل شخصی خود و یا هر مکانی که دلخواه شما باشد استفاده کنید.

سیستم صوتی و تصویری

 این سیستم هوشمند نیاز است که در هر خانه‌ای وجود داشته باشد چراکه دیگر نیازی به استفاده از اسپیکرهای حجیم و بزرگ نیست. این سیستم به‌صورت توکار در داخل دیوارهای خانه نصب‌شده و شما می‌توانید با استفاده از بلوتوث به این سیستم وصل شده و اقدام به پخش موسیقی کنید. تمامی تنظیمات آن نیز بر روی گوشی‌های هوشمند شما نیز موجود بوده که می‌توانید نسبت به تغییر صدا و دیگر تنظیمات آن اقدام کنید.

سرور هوشمند مرکزی

 برای کنترل تمامی سیستم‌های هوشمند ساختمان خود نیازی نیست تا حتماً در محل حضورداشته باشید چراکه این شبکه به اینترنت جهانی متصل شده و با استفاده از انواع تبلت، موبایل و لپ‌تاپ قابل‌کنترل است شما می‌توانید قبل از رسیدن به منزل چراغ‌ها و یا سیستم گرمایشی را روشن کرده تا به هنگام ورود همه‌چیز آماده باشد.

سیستم آب یاری هوشمند

نکته‌ی جالبی که در هوشمند سازی انواع ساختمان‌ها وجود دارد این است که شما می‌توانید حتی آب یاری گیاهان موجود در آپارتمان یا حیاط خود را طبق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام دهید و از زیبایی محل زندگی خود لذت ببرید. به این صورت که شما اپلیکشن را در موبایل خود نصب کرده و نسبت به آبیاری قطره ای و یا باز و بسته کردن شیر آب نیز اقدام کنید.

پرده‌های برقی در یک ساختمان هوشمند

شاید برای شما جالب باشد که بدانید شما می‌توانید حتی پرده‌های منزل خود را هوشمند طراحی کنید. با هوشمند سازی پرده‌ها می‌توانید آن‌ها را از راه دور و فقط با یک کنترل آن‌ها را کنار زده و باعث شوید تا روشنایی به منزل شما منعکس شده و یا بلعکس به تاریکی منزل خود کمک کنید.

قسمت های مختلف قابل هوشمند شدن ساختمان

کنترل توسط پنل لمسی

هنگام شنیدن واژه هوشمند شاید اولین چیزی که به ذهن هر فردی بیاید لمسی بودن و تاچ بودن آن است چراکه استفاده از ابزارهایی که دارای دکمه است شاید به مرور زمان خراب شده و باعث کند شدن فرایند کارایی شود کلیه ابزارهای هوشمند در ساختمان شما می‌تواند لمسی باشد و استفاده از آن راحت‌تر کند. در این میان می‌توانید آیفون منزل خود را با این ویژگی تهیه کرده تا استفاده و کارایی آن بسیار راحت باشد.

کنترل تأسیسات استخر، سونا و جکوزی

 با استفاده از سیستم هوشمند میتوانید دمای آب استخر و یا سونا را تنظیم کرده و نسبت به کاهش و یا افزایش آن اقدام کنید. علاوه بر این شما می‌توانید نسبت به تصفیه آب و دمای آن ناحیه کمک کرده و به رعایت بهداشت نیز کمک کنید.

استفاده از درب‌ها و پنجره‌ها در هوشمند سازی ساختمان

به‌وسیله سیستم مدیریت هوشمند ساختمان می‌توان این تجهیزات را حتی از راه دور نیز کنترل و وضعیت آن‌ها را دائماً مشاهده نموده و فرمان‌های لازم را به‌منظور افزایش امنیت منزل شما صادر نمود. جالب است بدانید که حتی می‌توان با استفاده از حسگر اثرانگشت یا کارت مغناطیسی که متناسب با این تجهیزات است، علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر به طبقه‌بندی و زمان‌بندی سیستم‌ها نیز پرداخت.

چگونگی هوشمند سازی خانه

قبل از ساخت هر ساختمانی جدید نیاز است تا نقشه‌ی اولیه‌ی آن طراحی شود. اینجا است که باید نسبت به پیاده‌سازی هوشمند سازی ساختمان اقدام کرده و مکان هر یک از تجهیزات را در داخل نقشه مشخص نمایید. این تجهیزات در دو گروه بی‌سیم و سیم‌دار قرار می‌گیرند.

تجهیزات سیم‌دار هنگامی‌که برای برق‌کشی ساختمان اقدام می‌کنید باید در داخل دیوارها قرارگرفته و به‌صورت توکار باشند. علاوه بر این تجهیزات بی‌سیم نیز توسط بلوتوث، وای فای و اینترنت نیز به وسایل هوشمندی چون موبایل، تبلت و لب تاب وصل شده و کارایی خود را به نمایش می‌گذارد.

در قدم بعدی شما باید شرکت‌ها و یا مراکزی که به فروش چنین تجهیزاتی مشغول هستند مراجعه کرده و با پرس‌وجو نسبت به تهیه‌ی بهترین آن‌ها نسبت به انتظارات خود آن را تهیه نمایید.

بعد از تکمیل ساختمان، لذت‌بخش‌ترین مرحله، استفاده از این تجهیزات تنها با استفاده از موبایل خود است که با استفاده از وایفای به یکدیگر متصل می‌شود.

مزایای هوشمند سازی ساختمان‌ها

  • ایجاد امنیت و آرامش برای ساکنینی که در آن منطقه زندگی می‌کنند.
  • بالا بردن سطح امنیت ساختمان به‌منظور جلوگیری تز اتفاقات ناگوار
  • استفاده از حداکثر انرژی موجود، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در منابع زیست‌محیطی
  • کنترل تمامی تجهیزات هوشمند از راه دور حتی هنگام خروج از منزل
  • ایجاد یک فضای لوکس و لاکچری برای زندگی

سخن آخر

برای جمع‌بندی مطالب در یک پاراگراف و هدف از بیان مطالب گفته‌شده می‌توان عنوان داشت که برای ایجاد زندگی هر چه راحت‌تر، می‌توانید در ابتدا هزینه‌های تقریباً زیادی را متحمل شد اما با گذشت زمان از مقدار هزینه‌های زندگی شما کاسته شده و می‌توانید یک زندگی کاملاً زیبا، راحت اما با صرف حداقل هرینه های موجود برای مصرف انرژی پرداخت کرده و با انجام این کار به چرخه‌ی طبیعی کره‌ی زمین نیز کمک کنید.

تمامی المان‌های موجود برای هوشمند سازی یک ساختمان گفته‌شده و شما می‌توانید با تحقیق بیشتر نسبت به خرید هرکدام و جزئیات کارایی تک‌به‌تک آن‌ها آگاهی پیداکرده و بهترین آن‌ها را تهیه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.